מידעו"ס - גיליון 100 - דצמבר 2022

מה היא הופעה ראויה של עו"ס בכלי התקשורת, ואחרת עסקה בדרכי תגובה, שאינן חוצות כללי אתיקה, למול השמצות של מטופלים את העובדים הסוציאליים בתקשורת. בשאר הנושאים, כמו מעמד העובדים הסוציאליים אל מול המעסיקים שלהם, כולל תנאי עבודתם; שאלות הקשורות למתן עדות במשטרה או בפני בית המשפט; שאלות הקשורות למצבים של טשטוש גבולות בטיפול, כמו טיפול בקרובי משפחה או בשכנים; קבלת עזרה פרטית ממטופלים; קבלת מתנות ממטופלים ועוד - בנושאים אלו לא חלו שינויים רבים בהיקף הפניות לייעוץ במהלך השנים. ומה צופן העתיד? קשה כמובן להתנבא, אך מאחר שנושאי הפניות לייעוץ אתי תואמים את הלכי הרוח ואת הפעילות של העובדים הסוציאליים, נראה כי התחום הדיגיטלי ההולך ומתפתח ומאתגר אתית את העובדים הסוציאליים יקבל משנה תוקף, וכך גם סוגיות הקשורות לפרקטיקה הפרטית. לצידן, נושא שמירת הסודיות, ובעיקר העברת מידע לאחרים, ימשיך גם הוא לככב בפניות לייעוץ. דילמות אתיות הן חלק בלתי נפרד מהעשייה המקצועית. בכל מודל להתמודדות עם דילמות אתיות מובהר כי עם דילמה אתית לא מתמודדים לבד. ראוי להתייעץ עם אחרים. הוועדה לאתיקה מקצועית של איגוד העו"ס מזמינה כל מי שנתקל בדילמה אתית ומבקש סיוע בחשיבה משותפת או בהכוונה, לכתוב לנו - ונענה ברצון ובמהירות. כתובת הוועדה: swethics@gmail.com להעביר לאנשי מקצוע אחרים המטפלים באותם מטופלים. בדומה לכך, נשאלנו אם ראוי לאפשר למטפלים אחרים צפייה חופשית בתיק הממוחשב שבידי העו"ס. סוג אחר של שאלות עסק במסירת חומרים לבני משפחת המטופל, ולפחות בשני מקרים - במסירת חומרים לבני משפחה לאחר מותו של המטופל. לעומת תחום שמירת הסודיות, השתנה מאוד היקפן של סוגיות אתיות ושאלות הקשורות לפרקטיקה הפרטית. בעבר, פניות בתחום זה היו זניחות ביותר, ואילו בשנים האחרונות הן השניות במעלה. נראה כי מספרם הרב של עובדים סוציאליים המנהלים כיום פרקטיקה פרטית, באופן בלעדי או במקביל לעבודה בשירות הציבורי, מסביר את ההתעניינות הרבה. מרבית הפניות בתחום זה קשורות לשילוב שבין פרקטיקה פרטית לפרקטיקה ציבורית: במי ראוי לטפל במסגרת הפרטית ובמי לא ראוי לטפל? מה קורה כשהמטפל מסיים את עבודתו בשירות הציבורי ומטופליו רוצים לעבור אליו? מה קורה כשהמטופלים מסיימים את תקופת הטיפול בשירות הציבורי ורוצים להמשיך עם אותו מטפל בפרטי? שאלות אחרות קשורות בעיסוקם האחר של המטפלים: האם ראוי להציע למטופלי השירות הציבורי שהעו"ס עובד בו שיעורי התעמלות שהתמחה בהם, שיעורי עזר לילדיהם או אף פוליסת ביטוח כשלעו"ס יש עיסוק נוסף בתחום הביטוח? שאלות אחרות, פרקטיות יותר, עסקו בדרכי פרסום נאותות ואתיות של הפרקטיקה הפרטית; למשל, מה ראוי או לא ראוי לרשום במודעות? תחום נוסף, שלא היה קיים כלל בעבר ובשנים האחרונות מקבל מקום נרחב, הוא השימוש באמצעים דיגיטליים. לדוגמה, מהם כללי האתיקה בהעברת מסרים או חומרים במייל או בווטסאפ? מה ראוי או לא ראוי להעלות לרשתות החברתיות? ככלל, החשיפה ברשתות החברתיות מטרידה את המטפלים לא מעט: גם בשל החשש מחשיפת מידע רגיש עליהם וגם בכיוון ההפוך - כשהם עצמם נחשפים לפרטים על אודות המטופלים שלא בהכרח היו רוצים לדעת. בתקופת הקורונה הופנו לוועדה שאלות בדבר הנהלים האתיים במתן טיפול מרחוק (בזום או בדומה לו), בעיקר כשהמטפלים ניהלו את השיחה מבתיהם. נושא רגיש נוסף, הקרוב לתחום זה, הוא הקלטת שיחות הטיפול. גם מצד המטפלים - מה ראוי או לא ראוי להקליט ומתי, וגם דרכי התמודדות עם הקלות שבה מטופלים יכולים כיום להקליט את השיחות הטיפוליות, גם ללא ידיעת המטפל. ראוי לציין עוד נושא חדש, שלא היה בעבר, והוא תחום התקשורת. פנייה אחת עסקה בשאלה תחום נוסף, שלא היה קיים כלל בעבר ובשנים האחרונות מקבל מקום נרחב, הוא השימוש באמצעים דיגיטליים. לדוגמה, מהם כללי האתיקה בהעברת מסרים או חומרים במייל או בווטסאפ? מה ראוי או לא ראוי להעלות לרשתות החברתיות? PDF להורדת המאמר בקובץ 74

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=